Zoeken

Laatste Nieuws (Actualiteit en Logboek)


Database Prijzen

Uw kommentaar

Deze website bestaat vandaag

Aantal kliks op deze website

Aantal bezoekers online op deze website

Uitgebreide Statistieken Website


Redactie

16-10-2015, 09:19

+1 -0  

Gisterochtend was er een werkonderbreking bij het openbaar vervoer.
De taxi’s hadden daardoor meer werk, maar er zijn toch weer misstanden geweest.
Er is mij ter ore gekomen dat er door chauffeurs weer belachelijke bedragen voor ritten in de stad zijn gevraagd. Er werden prijzen gevraagd van 50 euro voor een ritje in de stad!
Zoals vaker het geval is met bijzondere gebeurtenissen zoals treinuitval, stakingen en festiviteiten.

Volgende week is er mogelijk weer een werkonderbreking bij het openbaar vervoer!


Naam is bekend bij de redactie


Redactie

16-10-2015, 09:37

+1 -0  

Helaas gebeurt dit nog steeds te vaak.
De enige manier om dit tegen te gaan is met behulp van de (gedupeerde) klant.
Uw reactie op dergelijke gebeurtenissen is voor de branche heel belangrijk.
Nog beter zou zijn om klachten in te dienen bij het Utrechtse TaxiKeur.

De procedure is als volgt:

Stap in de eerste taxi die zich aanbied.
Zeg tegen de chauffeur waar u naartoe wilt en stap niet meer uit wanneer de chauffeur zegt dat het een te klein ritje is.
Eis dat de taximeter aangaat.
Eis bij beëindigen van de rit een geprinte bon (elke taxi heeft een printer in de auto = wettelijk verplicht), ga niet akkoord met een geschreven bon waar geen gegevens op staan.
Dien een klacht in bij het Taxi Keurmerk in Utrecht wanneer u het gevoel heeft in de maling genomen te zijn, daarvoor heeft u de geprinte bon nodig!


Tim Vermeer

21-12-2017, 08:08

+0 -0  

Reactie op stukken in Algemeen Dagblad over taxichaos op Jaarbeursplein op maandagavond 11-12-2017 vanwege slechte weersomstandigheden en uitval van openbaar vervoer.


Dat er hogere prijzen gevraagd werden verbaast mij niet. Dat heet marktwerking. Indien er meer vraag is, gaan de prijzen omhoog. Echter, elke taxi in Nederland heeft verplicht een taximeter in de auto. Deze is bedoeld om zowel de klant als de chauffeur te beschermen. Bij de meeste taxibedrijven wordt het wettelijk maximale tarief gehanteerd. Bij overtreding van deze maximaal geldende tarieven kan beboet worden op basis van een economisch delict. (Forse geldboetes die kunnen oplopen tot 22.000 euro)

Bij Uber werkt het overigens wel volgens het marktwerkingsprincipe. Ik heb daarover vreemd genoeg nog geen klachten gehoord. Ik ben wel benieuwd wat de bedragen zijn geweest die daar betaald moesten worden door de klanten. Ik heb vreemd genoeg daarover geen enkele klacht gehoord. Ook zou ik graag een reactie willen zien van het Ministerie Verkeer en Waterstaat hierover, of dat dat volgens de wet bij Uber dus wel mag en bij de reguliere taxi’s niet. Uber mag in Nederland alleen maar werken met officiële taxibedrijven.

Het feit dat er extra risico gelopen wordt met extreme weersomstandigheden kan een reden zijn om hogere prijzen te vragen, zie dit als een soort risicotoeslag. De taxi wordt overigens door de verzekeringsmaatschappijen als een risicofactor gezien en heeft daardoor hogere premies te betalen dan overige automobilisten, of de verzekeringsmaatschappijen hebben helemaal geen taxiverzekering in hun pakket.

Het probleem wat zich voordeed op maandag 11 december bij extreem slecht weer met uitval van het openbaar vervoer ligt niet alleen bij de gebrekkige controle door de gemeente Utrecht, zoals wordt gesteld door de heer Zidane. Ook de chauffeurs kunnen zelf daaraan hun steentje bijdragen door zelf te controleren of de taxi’s een Keurmerk hebben. Wanneer er een taxi tussen staat die er niet thuis hoort kunnen de andere chauffeurs deze gewoon wegsturen omdat deze in overtreding is. Dit moeten ze eigenlijk elke keer doen wanneer ze even staan te wachten. Het is in Utrecht verplicht om op het Jaarbeursplein en het Stationsplein mensen te kunnen oppikken. Utrechtse taxi’s hoeven ook in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of waar dan ook in de rij tussen de daar wachtende taxi’s te gaan staan. Waarom accepteren de Utrechtse taxichauffeurs het dan wel wanneer dit in Utrecht gebeurt?

Om soortgelijke misstanden te voorkomen met de aanstaande jaarwisseling volgen hier tips voor de reizigers om op de juiste manier door een taxi vervoerd te worden:
1. Ga in de taxi zitten en onderhandel niet over de prijs
2. Zeg het adres tegen de chauffeur en vraag of hij de taximeter aanzet
3. Vraag aan het einde van de rit altijd een bon. Het liefst een geprinte bon (alle taxi’s in Nederland hebben verplicht een printer in de auto). Wanneer een geprinte bon niet mogelijk is, dan een geschreven bon vragen. Hierop dient het kenteken van de auto te staan. Hiermee kan de desbetreffende chauffeur teruggevonden worden wanneer er iets mis gaat. Maar ook wanneer u iets verloren bent in de taxi kan daarmee de taxi teruggevonden worden.
4. Wanneer er iets is misgegaan neem contact op met het taxibedrijf. Het telefoonnummer dient ook op de bon te staan.
5. Komt u er met het taxibedrijf niet uit dien dan een klacht in bij het landelijke Registratiebureau Geschillencommissie Taxivervoer. Telefoon : 0900-4372445. Alle taxi’s zijn verplicht aangesloten.

Nog een extra tip voor het geval er vanwege drukte haast geen taxi is te krijgen: Ga vast lopen in de richting waarheen u moet. Houd dan een taxi aan die weer op de weg terug is naar de binnenstad. Deze zal voor u stoppen, de taxi heeft dan weer sneller een klant.


Registreer

Login


Phasellus viverra nulla ut metus varius laoreet. Quisque rutrum. Aenean imperdiet. Etiam ultricies nisi vel augue. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui. Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus


CAPTCHA
  Annuleer

Terug naar boven