Zoeken

Laatste Nieuws (Actualiteit en Logboek)


Database Prijzen

Uw kommentaar

Deze website bestaat vandaag

Aantal kliks op deze website

Aantal bezoekers online op deze website

Uitgebreide Statistieken Website

Verkeersveiligheid (bron: Plus Magazine)

Plus Magazine Verkeersveiligheid |

E-call: snelle noodhulp

Mark Litjens | Gepubliceerd: 26-10-2016

Moderne tijden: bij een ongeval weten de hulpdiensten bij wijze van spreken eerder dan het slachtoffer waar het ongeval is gebeurd en of het ernstig is.
Zo ja, dan staan de hulpverleners al klaar terwijl het slachtoffer nog bij moet komen.
Met dank aan E-call.



De tijd dat u van huis ging, niet meer bereikbaar was en niemand wist waar u nu precies uithing, die tijd is definitief voorbij.
Wie een mobiele telefoon bij zich heeft, is altijd bereikbaar of kan anderen bereiken als dat gewenst is.
Of noodzakelijk.
Krulde vroeger iemand zijn of haar auto om een boom op een landweggetje, dan was de enige redding een toevallige passant.
Die dan vaak ook nog eens een tijd bezig was om hulp te halen.
Een fatale afloop van zon verhaal was zeker niet ondenkbaar.
Door de mobiele telefoon veranderde dit plaatje rigoureus.


Volgende stap
De volgende stap wordt op dit moment gezet: E-call doet zijn intrede en is zelfs per 2018 verplicht in elke nieuwe auto.
De werking er van is eigenlijk heel eenvoudig.
Een telefoonverbinding en een gps-signaal om de locatie van de auto te bepalen, bijvoorbeeld via het navigatieapparaat, zijn voldoende om E-call in te kunnen zetten.
Auto's die zo'n systeem aan boord hebben, zijn te herkennen aan een rode knop die meestal op een opvallende en goed bereikbare plek te vinden is.
Eén druk op deze noodknop volstaat om in contact te komen met de hulpcentrale van het betreffende automerk.
Daar kunt u uitleggen wat er aan de hand is en wat u nodig heeft.
Dat kan gaan om pechhulp, maar ook medische hulp is snel onderweg naar de juiste plek.
Die coördinaten worden namelijk meteen doorgegeven bij het indrukken van de knop.

Teken van leven
Het kunstje gaat echter verder: zelfs wanneer bestuurder en inzittenden buiten bewustzijn zijn, is hulp nooit ver weg.
Het systeem registreert namelijk de ernst van een ongeval.
Allerlei sensoren meten dit, maar met name het ontvouwen van de airbags is een signaal voor het systeem om zelf te bellen en de locatie door te geven.
Op dat moment vraagt de centralist om een 'teken van leven'.
Is iemand in staat om te antwoorden, dan volgt hulp naar aanleiding van dit antwoord.
Komt er geen reactie, dan worden alle noodzakelijke hulpdiensten naar de onheilsplek gedirigeerd.
De Europese Commissie heeft berekend dat de maatregel jaarlijks kan zorgen voor een daling van het aantal verkeersdoden met wel 2.500 slachtoffers.

Restaurant zoeken
Een mooie ontwikkeling. En het mes snijdt aan meerdere kanten.
Want E-call wordt steeds vaker gekoppeld aan andere diensten die de bestuurder bijstaan.
In niet-noodgevallen kan ook contact worden opgenomen met de centralist, bijvoorbeeld wanneer u in een voor u onbekende omgeving rijdt en op zoek bent naar een Italiaans restaurant.
Dit wordt dan voor u opgezocht en na bevestiging wordt meteen het juiste adres in uw navigatieapparaat gezet.
De mogelijkheden die dit biedt zijn eindeloos.
Meteen een stoeltje reserveren? Alleen die restaurants die goed scoren in de reviews?
Of zoekt u het meest dichtbij gelegen tankstation of een supermarkt die net van de route ligt: alles is bereik- en vindbaar zonder de handen van het stuur te halen of aandacht te verdelen tussen zoeken en rijden. E-call is, zoals gezegd, binnenkort een verplichting.
Elk automerk heeft daarom wel zo'n systeem in het programma, allemaal onder een eigen naam en met verschillende functionaliteiten.

Voorbereid de herfst in: zo rijdt u veilig door weer en wind

De herfst is heerlijk, maar voor de automobilist ook behoorlijk onvoorspelbaar.
Ook al is het in de auto aangenaam warm, rekening houden met mist, kou, regen en wind is een eerste vereiste om veilig op de plek van bestemming aan te komen.



Voor vertrek
Zorg dat uw auto technisch in orde is: van voldoende (antivries) ruitensproeiervloeistof en goed werkende verlichting tot banden met een goed profiel - bij temperaturen lager dan zeven graden Celsius zijn winterbanden aan te raden; Check voor u vertrekt het weer.
Zijn er weerswaarschuwingen, stop dan onderweg ook nog even om het weer te checken.
Er zijn talloze weerapps die het u wat dat betreft makkelijk maken: denk aan Buienradar, WeerXL, Buienalarm en Weeronline.

Onderweg
De meest belangrijke tip: houd afstand!
Afstand werkt altijd: in de zomer, in de avond, bij regen, bij sneeuw, bij mist, bij gladheid, en ga zo maar door.
Het verkeer zit vol onverwachte wendingen - een plots remmende voorganger, een fietser die uitwijkt voor een plas, een vrachtwagenchauffeur die zijn dode hoek over het hoofd ziet.
Wie geconcentreerd rijdt, goed rondkijkt én afstand houdt, beperkt in ieder geval het risico op ongelukken.

Nat en glad wegdek
Pas uw snelheid tijdig aan de omstandigheden aan, daarmee voorkomt u dat u plotseling heel hard moet remmen;
Op een nat en glad wegdek kan plotseling remmen tot wegglijden leiden.
Zoals gezegd: houd afstand en rem op de motor af;
Ga NIET remmen als u wegglijdt of in aquaplanning terechtkomt.
Geef geen gas, maar laat de auto rustig uitrollen. Stuur continu bij in de richting van de weg en blijf dit doen.
Gooi het stuur in geen geval plotseling om. De wielen kunnen ineens weer grip krijgen, waarna de auto in de laatst gekozen richting verder gaat;
Op een nat en glad wegdek trekt u altijd rustig op.
Is het wegdek glad als gevolg van ijzel en sneeuw, trek dan op in de tweede versnelling - heeft u een automaat, gebruik dan de sneeuwstand.

Wind
Rijd bij harde wind liever niet over wegen met bomen en parkeer niet onder een boom.
En over parkeren gesproken: houd het portier stevig vast zodat de wind er geen grip op krijgt;
Bij harde wind en windstoten: houd er rekening mee dat aanhangers - ook die van vrachtwagens! - kunnen gaan zwabberen.
Bovendien: na het inhalen van een vrachtwagen kan er ineens een klap wind voelbaar zijn als u de vrachtwagen voorbij bent en de wind weer grip op uw auto krijgt;
Houd (brom)fietsers goed in de gaten: die willen nog wel eens opzij geblazen worden.

Neem de tijd
Tot slot: ga op tijd de deur uit als de voorspellingen slecht zijn.
Wordt u overvallen door het weer? Neem dan de tijd en laat het thuisfront of uw afspraak weten dat het later wordt.
En - belangrijker dan welke tip ook - rijd niet als u er een slecht gevoel bij heeft.
Blijf thuis of stop bij een tankstation of restaurant en wacht tot het ergste voorbij is.

Nijntje moet verkeersongelukken voorkomen

Na een proef van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) start de regio Rotterdam-Den Haag binnenkort met 'Dick Bruna-verkeersborden' op 30- en 50-kilometerwegen.
Het is de bedoeling dat deze borden leiden tot een afname van het aantal verkeersongelukken.
Onlangs heeft de SWOV al een proef met de 'Dick Bruna-verkeersborden' - waarop tekeningen van spelende kinderen in de wereldberoemde Bruna-stijl zijn afgebeeld - gedaan.
In deze testopstelling kregen de deelnemers foto's van 30- en 50-kilometerwegen te zien, waarbij een deel van deze wegen was voorzien van Bruna-borden.
Daarna kregen de deelnemers de vraag hoe hard ze zouden rijden.
Wat bleek: op de wegen met de Bruna-borden verwachtte men gemiddeld vier kilometer langzamer te rijden.



Onbewuste associatie
Een woordvoerster van de SWOV geeft aan dat nog niet bekend is wat hiervoor de reden is.
De onderzoekers hebben het idee dat de tekeningen van Bruna een sterke associatie met kinderen oproept, waardoor mensen onbewust minder hard gaan rijden.

In de praktijk
De regio Rotterdam-Den Haag gaat de Bruna-borden nu in de praktijk testen.
Daartoe voert de SWOV op verschillende momenten snelheidsmetingen uit: voorafgaand aan de plaatsing, als de borden er eenmaal staan en als de borden weer zijn verwijderd.
Doel is te achterhalen of de Bruna-borden ook in de praktijk effect hebben en hoe lang dat effect dan aanhoudt.

Steuntje in de rug
Overigens blijven de normale snelheidsborden ook gewoon staan; de Bruna-borden dienen als extra steuntje in de rug, een middel waardoor de automobilist onbewust een link legt tussen zijn rijgedrag en veiligheid en zorgzaamheid.

Stelling alcoholverbod scootmobielen: zo reageerde u

Uit onderzoek van de KBO bleek dat senioren massaal voor een alcoholverbod voor scootmobielbestuurders zijn.
Plus vroeg u of zo'n verbod er moet komen.
Dit was uw reactie.
De stelling leverde zo'n 400 stemmen op: 13% zegt oneens, 87% eens.



'Betutteling, eigen verantwoordelijk'
Een klein deel is het dus oneens met de stelling dat er een alcoholverbod moet komen voor bestuurders van scootmobielen.
'Mensen moeten zelf kunnen kiezen of ze een drankje nemen, pas als het niet goed gaat bekeuren', reageert iemand die anoniem blijft.
J. Hakkers sluit zich hierbij aan: 'Verantwoording voor eigen gedrag.
Er is al zo veel betutteling, vooral tegenover ouderen.
Ik hoor en zie het elke dag om me heen. Stop daarmee!'
Annemiek Jansen vraagt zich op de website af: 'Hebben we nou echt niets beters te doen?
Wat een betutteling!'

'Geen druppel in het verkeer'
De meesten van u (bijna 90 procent) staan wél achter een eventueel alcoholverbod voor scootmobielbestuurders.
'Ik vind dat elke deelnemer aan het verkeer alcoholvrij moet zijn', reageert Nanda Bokma op de website.
C.C. is het hier mee eens: Er zou een verbod moeten komen voor alle voertuigen.
Auto, brommer, fiets, scootmobiel of wat dan ook!'
'Geen druppel', voegt Tonnie Broekhuis toe

'Stapje verder'
G.A. Barnstijn zou meteen een volgende stelling willen plaatsen.
'Scootmobielen dienen begrenst te worden tot maximaal 6 k/u en binnen winkelcentra tot 4 k/u.
Het is van de zotte hoe je steeds meer gebruikers van die dingen met oogkleppen op, plankgas rond ziet racen en je nog verwensingen naar je hoofd geslingerd krijgt als 'men' vindt dat je niet snel genoeg aan de kant gaat.'
'Zeker geen slecht idee', sluit Hanneke Prijs af.
'Doen dus!'

65+ in het verkeer: benut je mogelijkheden

De 65-plusser van 2015 leidt een druk leven, drukker dan pakweg 50 jaar geleden.
De 65-plusser heeft verschillende voordelen achter het stuur, maar je bent nooit te oud om te leren.
Een artikel waar jong en oud wat van kan opsteken!

De oudere generaties rijden al langer auto, kunnen verkeersproblemen vaak beter inschatten en anticiperen.
Maar er zijn nog meer redenen waarom deze mensen vaak uitblinken achter het stuur.
Ze letter meestal scherp op de weersvoorspelling, kiezen vaak een goede, ruime en overzichtelijke auto in plaats van een snel sportmodelletje.
Vijfenzestigplussers hebben vaak meer zelfkennis dan jongeren en weten waar hun grenzen liggen.
Dit leidt tot compensatiedrang: ze gaan niet overmoedig toch de weg op maar laten bij moeheid of fysieke klachten liever een ander rijden.
Omdat veel van deze mensen met pensioen gaan rijden ze ook vaker buiten de spits.
Verstandig, want dat vermindert de kans op ongelukken.



Aandachtspunten
Toch kan het geen kwaad nog eens de belangrijkste aandachtspunten op een rij te zetten.
Denk bij het autorijden altijd aan:
- Het vooraf plannen van uw route.
Kies niet de kortste route, maar de veiligste.
Dit minimaliseert uw risico.
- Vermijd drukke en 'moeilijke' tijdstippen, zoals het spitsuur.
Neem de tijd!
- Heeft u bij het voorsorteren of afslaan moeite om uw hoofd te draaien?
Stel uw spiegel nog een keer opnieuw af, of koop een extra spiegel.
Informeer bij uw eigen garage.
Een fietser kan terecht bij een rijwielhandelaar.
- Laat uw auto regelmatig controleren.
Verwaarloos niet de APK keuring en houd rekening met een regelmatige onderhoudsbeurt.
- Rijd alcoholvrij en combineer zeker geen alcohol met uw medicijnen.

Wat als de auto geen optie meer is?
Wanneer men een zeer hoge leeftijd bereikt of bijvoorbeeld te kampen krijgt met een chronische ziekte, is de auto lang niet altijd de vanzelfsprekende keuze.
Op het 75e levensjaar moet iedereen gekeurd worden voor een rijbewijsverlenging.
Wat als u voor die toets zakt?
Gelukkig zijn er alternatieven.
Het openbaar vervoer is een voor de hand liggende keuze, maar soms ligt ook dit buiten de mogelijkheden.
In dat geval kunt u een beroep doen op een vervoersvoorziening in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
U regelt zo bijvoorbeeld een vergoeding voor een scootmobiel, of komt in aanmerking voor een brommobiel of Canta.
Informeer bij uw gemeente voor de mogelijkheden!

Scootmobiel
Ideaal voor mensen die zelf de boodschappen willen blijven doen of graag een ommetje maken in de buurt.
Bent u minder goed ter been, dan is een wandelstok of rollator niet geschikt voor lange afstanden: u zoekt een scootmobiel.
Er zijn verschillende soorten scootmobiels beschikbaar, naar gelang uw beperking.
Scootmobielen komen met drie, vier of vijf wielen.
U kunt er met één persoon in, maar er zijn ook tweepersoons scootmobielen.
Er zijn compacte en robuuste modellen, cabrio's of overkapte modellen, normale en opvouwbare.
De actieradius speelt een belangrijke rol bij uw keuze.
Belangrijk om helder te hebben: wat wilt u nu precies doen met uw scootmobiel?


Scootmobiel
Ideaal voor mensen die zelf de boodschappen willen blijven doen of graag een ommetje maken in de buurt.
Bent u minder goed ter been, dan is een wandelstok of rollator niet geschikt voor lange afstanden: u zoekt een scootmobiel.
Er zijn verschillende soorten scootmobiels beschikbaar, naar gelang uw beperking.
Scootmobielen komen met drie, vier of vijf wielen.
U kunt er met één persoon in, maar er zijn ook tweepersoons scootmobielen.
Er zijn compacte en robuuste modellen, cabrio's of overkapte modellen, normale en opvouwbare.
De actieradius speelt een belangrijke rol bij uw keuze.
Belangrijk om helder te hebben: wat wilt u nu precies doen met uw scootmobiel?

Deze keuzewijzer kan u helpen met het maken van een goede keuze.

De fiets met lage opstap

De Nederlander wil tot op steeds hogere leeftijd zelfstandig blijven.
Vervoer hoort bij die zelfstandigheid, maar gewoon op de fiets stappen is niet meer vanzelfsprekend op oudere leeftijd.
Voor iedereen die moeite heeft met het snel en gemakkelijk op- en afstappen, bestaat er de fiets met lage opstap of instap.
Gemakkelijk en veilig.

Fietsten met een lage opstap zijn ideaal voor mensen die minder ter been zijn.
Het frame bij de trapas is laag, en bestaat uit dikkere buizen om de stevigheid te behouden.



Drempel
Het is de oplossing als het fietsen zelf nog prima gaat, maar het op- en afstappen een drempel wordt.
De gewone fiets laat men dan vaak staan.
Bij een fiets met lage opstap is het frame bij de trapas ongeveer 40 centimeter hoog.
Het kost dan minder moeite om het been over het frame te plaatsen.
Dé uitkomst dus voor actieve mensen die meer veiligheid en gemak wensen.

Extreem lage instap
Naast fietsen met gewone lage instap bestaan er ook fietsen met een extreem lage instap.
Het frame bij de trapas is dan niet 40 cm hoog, maar bijvoorbeeld zon 20 cm.
U hoeft uw been dan nauwelijks over het frame te tillen.

Zadel blijft hoog
Bedenk wel dat het feitelijke op- en afstappen niet makkelijker wordt met zo'n lage instap, want het zadel blijft namelijk op dezelfde hoogte. Wanneer u moeite heeft om op en van het zadel te komen, dan zijn deze fietsen niet de oplossing.


Gemaksfiets
Een andere naam voor de fiets met lage opstap/instap is de gemaksfiets, al wordt deze term ook voor de elektrische fiets gebruikt.
De lage-opstapfiets is overigens ook als elektrische fiets te verkrijgen.

Levertijd
Lage-opstapfietsen waren eerst alleen verkrijgbaar in 26 inch, maar de Nederlander is lang en wordt ook steeds langer, dus zijn er tegenwoordig ook 28 inch-modellen.
De levertijd van de gemaksfiets is vaak wel wat langer; 12 weken is geen uitzondering voor veel modellen.
Heel elegant is de fiets misschien niet, en de zitpositie is niet altijd optimaal, maar de fiets wordt steeds verder ontwikkeld en dus beter.
Er is inmiddels ook een Nederlands producent van lage-opstapfietsen (Er-Go).

8 tips voor in de auto en op weg

Autorijden vraagt aandacht, ook als u een ervaren weggebruiker bent.
Hoe vervelend het ook klinkt, onderzoeken wijzen uit dat ouderen over het algemeen wat meer tijd nodig hebben voor waarnemen, beslissen en handelen dan jongere bestuurders.
Hoewel ervaring dit soms compenseert, kan het in het verkeer leiden tot problemen.
Met deze tips voelt u zich veilig in de auto en onderweg.



1. Stel uw navigatiesysteem goed in
Er is niets zo stressvol als de weg niet kennen.
Zorg ervoor dat u ontspannen kunt vertrekken door voor uw reis het navigatiesysteem goed in te stellen.
Bevestig het navigatiesysteem aan het raam, op een plek waar u het goed kunt zien.

2. Zet de radio niet te hard
Muziek in de auto zorgt ervoor dat de informatie die de bestuurder op zich af krijgt minder goed verwerkt kan worden.
Bovendien gaan bestuurders sneller rijden onder invloed van harde muziek.
Een hoge snelheid zorgt er weer voor dat bestuurders de verkeerssituatie slechter waarnemen.
Dubbel zo gevaarlijk dus!
Zorg er daarom altijd voor dat u de radio niet te hard heeft staan, of zet hem helemaal uit als u snel bent afgeleid.

3. Houd afstand
Onvoldoende afstand houden is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen.
Om te bepalen of u op veilige afstand achter uw voorligger rijdt, kunt u gebruik maken van een ezelsbruggetje: de twee-seconden-regel.
Kies een herkenbaar punt langs de weg, bijvoorbeeld een verkeersbord of een reflectorplaatje.
Op het moment dat uw voorligger dit punt voorbij rijdt, telt u twee seconden af.
Als u binnen deze twee seconden zelf voorbij dit punt rijdt, zit u te dicht op uw voorganger.

4. Kies voor een auto met veel zicht
Een overzichtelijke auto verhoogt niet alleen het comfort, het komt ook de veiligheid ten goede.
Neem geen auto met getinte ramen, een tint vermindert de lichtinval.
Oudere ogen hebben juist meer licht nodig dan jongere.
Daarnaast kunt u verlengstukken aan de buitenspiegels monteren.
Daarmee vergroot u het gezichtsveld en heeft u minder last van de dode hoek.

5. Zorg dat u de auto goed kent
Zorg dat u uw auto van binnen en buiten kent.
Kent u alle functies van het dashboard?
Weet u waar het mistlicht en groot licht zit?
Kent u de dashboardlampjes die u waarschuwen wanneer er iets mis is?
Hebben de banden de juiste bandenspanning? Is het oliepeil in orde?
Voorkom verrassingen onderweg, dan rijdt u gerust, veilig en ongestoord.
Denk ook aan het bijvullen van de ruitenvloeistof en het vervangen van de ruitenwissers tijdig, want niets is zo vervelend als slecht zicht in de regen.

6. Kies een goede handsfree set
Bellen tijdens het rijden is niet alleen gevaarlijk, het kan u ook nog eens een dure boete opleveren.
Moet u toch bellen onderweg?
Probeer dan een parkeerhaven te vinden, of zorg dan voor een goede handsfree set.
Veel auto's bieden een bluetoothfunctie waarmee u uw telefoon kunt koppelen, en zo via het audiosysteem van uw auto kunt telefoneren.
U kunt hiervoor ook een zogeheten parrot carkit gebruiken.
Zorg bij oordopjes dat deze goed in of aan uw oor blijven zitten.

7. Houd uw kennis over de verkeersregels bij
Hoe goed is uw verkeerskennis?
Bent u op de hoogte van de huidige en nieuwe verkeersregels of kunt u wel een bijspijkercursus gebruiken?
Uit onderzoek blijkt dat het opfrissen van verkeersregels vaak hard nodig is voor iedereen die al enige tijd zijn rijbewijs heeft.
Door heel het land worden regelmatig rijvaardigheidstrainingen gegeven en er zijn online testen beschikbaar waarmee u uw kennis kunt toetsen.

8. Stel de hoofdsteun op de juiste hoogte in
U hoopt natuurlijk nooit betrokken te raken bij een kop-staart botsing of een ander soort verkeersongeval.
Maar mocht het ooit gebeuren, dan is het belangrijk dat de hoofdsteunen op de juiste hoogte staan.
Zorg dus dat u weet wat voor u de goede hoogte is en pas uw hoofdsteun aan.
Daarnaast voorkomt een juist ingestelde hoofdsteun nekklachten en zorgt het voor een goede zithouding.

Spits- en vluchtstroken: wanneer gebruikt u ze?

Veel mensen aarzelen in de praktijk om op spitsstroken of vluchtstroken te gaan rijden.
Want er staat toch vaak een doorgetrokken streep?
En de strook naast de weg, die is toch bedoeld voor hulpdiensten?
Wat zijn de regels omtrent spits- en vluchtstroken?

Spitsstroken voorkomen files door het verkeer meer ruimte te geven bij drukte.
Deze vluchtstrook aan de rechterzijde van de weg, of rijbaan aan de linkerzijde van de weg is alleen open op drukke momenten.
Dat wil zeggen: wanneer er binnen een uur meer dan 1350 auto's per rijstrook passeren.
Dit zorgt ervoor dat het verkeer beter door kan stromen.
Zo worden files, en ongelukken, voorkomen.
Hoe herkent en gebruikt u een spitsstrook?



Spitsstrook herkennen
Digitale borden boven de weg geven aan of de spitsstrook open of gesloten is.
Op de foto linksboven geven de groene pijlen aan dat de rijbanen, en ook de spitsstrook, geopend zijn.
Hier mag nu gereden worden.
Een gesloten spitsstrook herkent u aan het rode kruis, deze rijbaan mag niet gebruikt worden.

Spitsstrook gebruiken
Over het algemeen geldt er een lagere maximum snelheid op de weg wanneer de spitsstrook geopend is.
Dit in verband met de veiligheid; de vluchtstrook valt immers weg wanneer de spitsstrook open is.
Ook is een spitsstrook aan de linkerkant van de weg vaak smaller dan de andere rijbanen.
De maximum snelheid is altijd te zien op borden boven en langs de weg.

Vluchtstrook en pechhavens
Een vluchtstrook is bedoeld voor hulpdiensten en automobilisten in nood of met pech.
Op een vluchtstrook mag niet zomaar gestopt worden om bijvoorbeeld te telefoneren.
Ook tijdens een file moet de vluchtstrook vrij gehouden worden.
Wanneer er geen vluchtstrook aanwezig is, of wanneer de spitsstrook geopend is, liggen er om de 500 of 1000 meter pechhavens rechts van de weg.
Hier kunnen bestuurders terecht met pech, en is er de mogelijkheid om hulp in te schakelen via de praatpaal.

Zo kunt u veilig blijven rijden

Oudere verkeersdeelnemers hebben jarenlange ervaring in het verkeer.
Wel zijn er intussen verkeersregels veranderd, situaties aangepast en is het vooral drukker op de weg.
Daarbij ziet men senioren als een kwetsbare groep in het verkeer.
Misschien heeft u zich weleens afgevraagd wanneer het tijd is voor een rijvaardigheidstraining, of heeft familie u hierop aangesproken.
Hoe pakt u dat aan?

In het algemeen maken ouderen vaker fouten in het verkeer, onder andere door lichamelijke beperkingen, en hebben zij een grotere fysieke kwetsbaarheid.
Hierdoor ligt het overlijdensrisico onder ouderen in het verkeer hoger in vergelijking tot jongere verkeersdeelnemers.
Veel ouderen krijgen vroeg of laat van kun kind of kleinkind te horen: 'Wordt het niet eens tijd om een rijvaardigheidstraining te doen?'
Misschien omdat wordt opgemerkt dat het kijkgedrag verminderd is, of dat de kennis over verkeersregels achteruit is gegaan.
Staat u daar welwillend tegenover?
Het is belangrijk uw verantwoordelijkheid te nemen en een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid.



Kwetsbaar
Voor de ouderen van 75 jaar en ouder is de kans op overlijden per afgelegde kilometer maar liefst elf keer zo hoog als gemiddeld.
Een oorzaak hiervan kan zijn het gemiddeld lage aantal kilometers dat per jaar gereden wordt.
In het algemeen is het zo dat automobilisten die veel rijden, een lager ongevalsrisico hebben dan automobilisten die weinig rijden.
Ook gaat met het verstrijken van de jaren een aantal lichamelijke functies achteruit.
Denk aan gezichts-, gehoor- en reactievermogen, maar ook aandachts- en concentratieproblemen.
Dit alles hoeft niet te leiden tot onveilig verkeersgedrag.
Oudere verkeersdeelnemers met inzicht in de eigen beperkingen kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen te rijden als het buiten licht is, of buiten de spits om wanneer het minder druk op de weg is.

Rijgeschiktheidskeuring
Bij een leeftijd van 75 jaar of ouder moeten automobilisten in Nederland bij het aanvragen van een nieuw rijbewijs een verklaring van rijgeschiktheid overleggen.
Zo wordt vastgesteld of een automobilist op een veilige wijze aan het verkeer deel kan nemen.
Op het formulier van de eigen verklaring staan tien vragen over lichamelijke en geestelijke aandoeningen, relevant voor de verkeersveiligheid.
Bij twijfels over de toekomstige geschiktheid stelt het CBR een beperkte termijn van een tot drie jaar vast.
Ook kunnen er beperkingen worden gesteld aan de condities waaronder een motorvoertuig bestuurd mag worden.
Bijvoorbeeld een automatische versnellingsbak, het dragen van een bril, of uitsluitend gebruik van het voertuig bij daglicht.
Deze beperkingen worden met een code op het rijbewijs vermeld.

Verkeerseducatie
Oudere automobilisten kunnen hun rijvaardigheid en rijgedrag laten toetsen.
Om zo lang mogelijk veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen zijn er verschillende mogelijkheden.
Eventueel kan via rijlessen het rijgedrag verbeterd worden. Uw kennis van verkeersregels kunt u gemakkelijk testen op internet, bijvoorbeeld via Veilig Verkeer Nederland.
Een opfriscursus om de verkeersregels bij te spijkeren kan natuurlijk nooit kwaad, ongeacht de leeftijd.
Niet alleen automobilisten, ook fietsers en scootmobielbestuurders kunnen deze volgen.

Mobiele ouderen kwetsbaarder in het verkeer

Steeds meer ouderen blijven langer mobiel en actief.
Mede door de komst van de elektrische fiets is het aantal oudere fietsers enorm toegenomen.
Daarnaast worden ook nog eens meer kilometers gemaakt, zowel in de auto als op de fiets.

Uit de cijfers blijkt ook dat meer autoritten worden vervangen door fietsritten.
Deze toegenomen mobiliteit heeft echter als negatief effect dat ook het aantal oudere verkeerslachtoffers per jaar toeneemt.



Ouderen profiteren niet mee van de daling
De totale mobiliteit van de Nederlander is de laatste tien jaar nauwelijks toegenomen, zo blijkt uit de Monitor Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2014.
Het aantal verkeersdoden nam wel af.
Waren er in 2012 nog 650 verkeersdoden, in 2013 waren dat er 570.
Ook het aantal ernstig verkeersgewonden was in 2013 beduidend lager dan de twee voorgaande jaren.
Maar het aantal verkeersdoden onder fietsers, en vooral de oudere fietsers, daalde de laatste tien jaar echter niet. En het aantal ernstig verkeersgewonden is zelfs toegenomen.
Dat de daling niet geldt voor 60-plussers komt door zowel de toenemende mobiliteit als het stijgend aantal 60-plussers.
Daar komt nog bij dat ouderen fysiek kwetsbaarder zijn en een grotere kans hebben op een heup- of beenfractuur, waardoor ongelukken ook vaak ernstiger gevolgen hebben.
Al met al profiteert de oudere fietser dus niet mee in de algemene daling van het aantal verkeersslachtoffers!

Hoe vertaalt zich dat in cijfers?
In 2013 werd 17 procent van de afstand afgelegd door 60-plussers, in 2004 was dit nog 10 procent.
In 2013 vielen er in totaal 184 doden onder fietsers, iets minder dan in de twee voorafgaande jaren, maar beduidend meer dan in 2010.
In de periode 2004-2013 is het aantal verkeersdoden onder fietsers jonger dan 60 gedaald en onder fietsers ouder dan 60 jaar gestegen, met een piek in de toename van het aantal fietsslachtoffers tussen de 60 en 69 jaar.
Deze toename is te verklaren door de relatief grote groei van het aantal 60-69- jarigen.
Meer dan de helft van de 'fietsdoden en ruim een kwart van de geregistreerde ernstig gewonde fietsers is 70 jaar of ouder.
De meeste fietsverkeersdoden komen van ongevallen met personenauto'' s (58 van de 128 geregistreerde doden in 2013).
Het aantal slachtoffers van een ongeluk tussen fiets en bestel- of vrachtauto is 32.
Er vielen in 2013 bij enkelvoudige ongevallen (van de fiets vallen, ergens tegenaan rijden) 15 doden.
Het aantal verkeersdoden bij ongevallen tussen twee fietsers is 6.
De meeste ernstig gewonden vallen in de leeftijdscategorie 60-69 jaar.
De meeste verkeersdoden onder 60-plussers zijn man.
Onder ernstig verkeersgewonden van zestig jaar en ouder is 54 procent vrouw.
Een relatief groot aantal verkeersdoden is 80-plus.
Onder 55-plussers die in het ziekenhuis zijn opgenomen na een fietsongeval komt beenletsel het meest voor: circa 45%.
Daarnaast heeft circa 30 % een heupfractuur en circa 14 % hersenletsel.
Van de 55-plussers die bij de Spoedeisende Hulp komen heeft 20 % letsel aan hoofd/hals/nek.
De meeste fietsslachtoffers vallen binnen de bebouwde kom en op gemeentelijke wegen.
De kans op een ongeval, waarbij de fietser ten minste naar de Spoedeisende Hulp moet, is met een elektrische fiets groter dan met een gewone fiets.
De afgelegde fietsafstand van 60-plussers is, mede door de elektrische fiets, tussen 2004 en 2013 gemiddeld met bijna 4 procent toegenomen
De verkoop van elektrische fietsen is enorm toegenomen. In 2006 werden ongeveer 40.000 fietsen verkocht, in 2012 waren dat er zo'n 170.000.
Omdat het voor ouderen erg belangrijk is om zelfstandig en mobiel te blijven worden, ondermeer door Veilig Verkeer Nederland, allerlei acties georganiseerd om deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers te ondersteunen, en hun kennis te vergroten.
Want hoe meer mensen goed voorbereid zijn en de risico's kennen, hoe meer dit kan bijdragen aan afname van het aantal slachtoffers in deze groep.
Ook de overheid investeert in het verlagen van de risico's voor fietsers door ondermeer het veiliger maken van fietspaden.
Daarnaast wordt het gebruik van zijafscherming op vrachtwagens en fietsairbags op personenauto's gestimuleerd.

Wat kunt u zelf doen?
Fietsen op een elektrische fiets gaat beduidend sneller.
Dat is zeker iets om rekening mee te houden bij het anticiperen op verkeerssituaties.
Vermijd het gebruik van mobiele apparatuur tijdens het fietsen.
Zorg voor goede verlichting.
Ga uitgerust op pad.
Ken de verkeersregels en pas ze toe.
Draag, al is dit niet verplicht, ook op een snorfiets een bromfietshelm.

Hoe goed is onze verkeerskennis?

Hoe goed is uw verkeerskennis?
Denk u nog goed op de hoogte te zijn van de huidig geldende verkeersregels, of zou een bijspijkercursus niet verkeerd zijn?
Veilig Verkeer Nederland deed afgelopen jaar een panelonderzoek naar de verkeersregelkennis.
Een zelfevaluatie op verkeerskennis werd gecombineerd met een evaluatie van praktijkritten.
De uitkomsten zijn interessant!



Zelf tevreden
975 panelleden spraken zich uit over de eigen regelkennis, een respons van 72%.
Het panel geeft zichzelf een rapportcijfer van 7,7 voor haar kennis van de verkeersregels.
Maar liefst 97% beoordeelt de eigen regelkennis als 'goed of '' voldoende.
De veronderstelling dat de kennis achteruit zou gaan, wordt tegengesproken.
Men vindt dat er wat dat betreft vrijwel geen verschil is tussen mensen ouder en jonger dan 50 jaar.

Opfrissen
De helft van het panel vindt dat periodiek opfrissen van verkeersregels verplicht zou moeten worden.
Men is van mening dat niet alle wijzigingen de mensen bereiken, en dat nieuwe regels niet altijd duidelijk worden gecommuniceerd naar weggebruikers.
Het panel wil graag dat Veilig Verkeer Nederland (VVN) het ze makkelijker maakt om bij te blijven qua regelgeving. 90% wenst laagdrempeliger informatie over wijzigingen.

Meer online
Het panel gebruikt nu nog voornamelijk traditionele, offline bronnen om qua kennis bij te blijven, zoals de krant.
Het merendeel wenst dit soort informatie echter liever via online kanalen te ontvangen, zoals via een overzichtelijke website, online opfriscursus of gerichte e-mails over regelwijzigingen in het verkeer.


Verplicht
VVN heeft gevraagd aan wie een opfriscursus gericht zou moeten zijn.
Van het panel vindt 87% dat alle weggebruikers de doelgroep moeten zijn, en 10% beperkt zich tot bestuurders van motorvoertuigen.
De suggestie dat deze informatie alleen gericht zou moeten zijn op de seniore weggebruiker krijgt geen steun.
Of het verplicht zou moeten zijn om verkeerswijzigingen periodiek bij te houden, verdeelt het panel 50/50.

Evaluatie van de praktijk
Als we de panelleden mogen geloven, staat het er goed voor met de verkeerskennis.
Maar blijkt dat ook uit de praktijk? Een evaluatie van praktijkritten tijdens rijvaardigheidstrainingen van VVN in 2013 geeft een beeld.
Het laat zien wat deelnemers (senioren) aan een opfriscursus in de praktijk goed afgaat en waar ze meer moeite mee hebben.
De deelnemers varieerden in leeftijd van 51 tot 93 jaar (gemiddelde leeftijd 73 jaar).

Een derde prima
Van de groep die heeft deelgenomen, heeft een derde (om precies te zijn 34%) de opfriscursus prima volbracht.
Op basis van de uitkomsten van de zelfevaluatie is dit misschien te zien als een enigszins mager resultaat.
Daarbij aangetekend dat iedereen aan het panel kan deelnemen en dat de opfriscursus alleen door ouderen is gevolgd.


'Adviezen
De meeste deelnemers kregen adviezen over het kijken.
Maar liefst 38% keek niet goed of niet voldoende.
Een basis voor verkeersdeelname is goed kijken - er wordt flink op gehamerd tijdens rijlessen, en terecht natuurlijk.
16% van de deelnemers kreeg adviezen die gericht waren op de snelheid.
Denk aan matiging van snelheid, of aanpassing van de snelheid aan het overige verkeer.
11% van de deelnemers werd geadviseerd meer te rijden om meer ervaring op te doen in het verkeer.
Dat helpt vaak om zekerder in het verkeer te worden en minder fouten te maken.
5% had moeite altijd de aandacht bij het verkeer te houden en kreeg daar opmerkingen over.
Verder werden er adviezen gegeven over rust en over stopgedrag.

Kende u deze 5 verkeersregels al?

Verkeersregels worden voortdurend aangepast aan nieuwe wensen en inzichten.
Wie 15 jaar geleden het rijbewijs heeft gehaald, heeft al flink moeten bijspijkeren: sindsdien is 40% van de wegenverkeerswet veranderd.
Ook per 1 juli 2015 wordt het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) weer gewijzigd.
Zo komen er veertien nieuwe verkeersborden bij, en worden 23 verkeersovertredingen onder het strafrecht ondergebracht.
Test uw kennis: kent u deze verkeersregels wel?


Wat betekenen de strepen op de weg?
Op veel Nederlandse wegen komt u strepen tegen.
Ze geven meer duidelijkheid hoe hard u mag rijden en of u mag inhalen.
De nieuwe strepen heten deftig: essentiële herkenbaarheidskenmerken (EHK).

De soorten nieuwe strepen op de weg:
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur);
dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur;
geen middenstreep: 80 km/uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 km/uur.
De strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom.
Ze zijn constant in beeld en te beschouwen als geheugensteuntjes op de weg.
Maar er geldt nog steeds: de verkeersborden gaan vóór de strepen.

Snelweg: nu nog sneller!
Ooit mochten we maximaal 100 kilometer per uur rijden op de snelweg.
Dat kunnen we ons nu al bijna niet meer voorstellen.
Destijds vond men het ook al niet snel genoeg, waardoor men vaak te hard reed. In 1988 is daarom de maximale snelheid verhoogd naar 120 kilometer per uur.
De laatste jaren bleek zelfs dat nog niet snel genoeg, want sinds september 2012 mogen we namelijk 130 kilometer per uur over de snelweg.
Niet overal is dit toegestaan in verband met het milieu en de verkeersveiligheid.
In de praktijk komt het erop neer dat u op 50% van de snelwegen 130 kilometer per uur mag rijden.

Rouwstoet: respect betuigen
Vanaf 1 juli 2010 mag een rouwstoet door het overige verkeer niet meer doorsneden worden.
Op die manier toont u respect voor overledenen en hun nabestaanden.
Deze regeling geldt natuurlijk wel alleen op gelijkwaardige kruisingen, dus niet bij verkeerslichten, voorrangswegen en haaientanden.
Verder geldt het alleen als de voertuigen van de rouwstoet op de juiste wijze voorzien zijn van officiële rouwvlaggen.

Dit zijn de belangrijkste regels:
Weggebruikers moeten op een gelijkwaardige kruising voorrang verlenen aan de volgauto's van een rouwstoet, ongeacht van welke kant de rouwstoet komt en ongeacht of de rouwstoet rechtdoor gaat of afslaat.
Het eerste voertuig van de rouwstoet valt niet onder de regeling en moet zich dus aan de normale voorrangsregels houden.
De regeling geldt niet op voorrangskruisingen, rotondes, kruispunten met verkeerslichten, invoegstroken en uitritten.
Daar gelden voor de rouwstoet de normale voorrangsregels.

Stapvoets, hoe snel is dat eigenlijk?
In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) staat dat bestuurders binnen een erf niet sneller mogen rijden dan stapvoets.
Er wordt echter niet aangegeven wat onder stapvoets moet worden verstaan.
In 1999 is bepaald dat stapvoets de minimaal haalbare snelheid is die een auto technisch kan halen, aangenomen wordt dat dit 15 kilometer per uur is. Sinds januari 2013 staat dit ook echt in het RVV.
Er is ook een speciaal verkeersbord voor gemaakt, waarop duidelijk staat dat u maximaal 15 kilometer per uur mag rijden.
Ziet u het bord niet maar rijdt u op een woonerf?
Let dan wel op dat deze maximale snelheid alsnog geldt!

Hoe voorkomt u een verkeersongeval?

Het aantal oudere verkeersdeelnemers is de afgelopen jaren flink gestegen en neemt ook de komende decennia sterk toe.
Door deze toenemende mobiliteit blijven ouderen langer actief.
Maar met het stijgend aantal oudere verkeersdeelnemers groeit ook het aantal oudere verkeersslachtoffers.
Wat is hier aan te doen?

In 2005 had 39 % van de vrouwen boven de 65, en 80 % van de vrouwen tussen de 45 en 65 jaar een rijbewijs.
Bij mannen lag dit percentage voor beide leeftijdscategorieën op 90 %.
Uitgaand van deze gegevens van cbs-webmagazine 2007 zijn er in 2040 zo'n 4 miljoen mensen boven de 65 jaar.
Hiervan zal het merendeel dus geregeld autorijden.



Groter risico op ongeval
Oudere bestuurders rijden minder vaak in slechte weersomstandigheden, hebben meestal veel rijervaring, handelen meer volgens de verkeersregels en zijn gemiddeld minder vaak onder invloed van alcohol dan jongere verkeersdeelnemers.
Allemaal positieve zaken, maar aan de andere kant kunnen oudere verkeersdeelnemers functiestoornissen krijgen zoals vermindering van het gezichts-, gehoor- en reactievermogen en problemen bij het verdelen van de aandacht.
Het groeiend aantal oudere automobilisten en de achteruitgang van motorische functies leveren dan ook een groter risico op een ongeval op.
Gelukkig zijn er allerlei technische- en andere mogelijkheden om deze functiestoornissen te compenseren, zodat er geen reden is om niet (meer) deel te nemen aan het verkeer.
Maar er geldt nog steeds: de verkeersborden gaan vóór de strepen.

Fysiek kwetsbaarder
Ouderen zijn fysiek kwetsbaarder dan jongeren en lopen, ook in de auto, sneller ernstig letsel op.
Autogordels en (zij)airbags voor automobilisten kunnen helpen het aantal ernstige letsels te beperken.
De overheid, Veilig Verkeer Nederland en andere partijen geven tips en informatie en organiseren opfriscursussen waarin automobilisten hun rijvaardigheid en rijgedrag kunnen toetsen en eventueel via wat (rij)lessen kunnen bijspijkeren.
Voorbeelden van cursussen zijn bijvoorbeeld de BROEM-rijvaardigheidsrit, de scootmobielcursus, de cursus Veilig mobiel op de fiets (door de Fietsschool van de Fietsersbond).
Veilig Verkeer Nederland maakt het automobilisten gemakkelijk met de online verkeerstest en de opfriscursus


Afleiding grootste oorzaak ongevallen
Bijna 80 procent van de ongevallen wordt veroorzaakt omdat een bestuurder is afgeleid, meestal door gebruik van elektronische apparatuur tijdens het rijden.
Het is bewezen dat door bijvoorbeeld bellen in de auto het waarnemingsvermogen en de rijprestaties minder worden.
Verkeerstekens worden gemist en afstanden en gevaarlijke situaties niet goed ingeschat.
Kijk maar eens op de weg: je ziet het vaak meteen wanneer een bestuurder druk bezig is met telefoon of andere apparatuur: de auto slingert, rijdt erg langzaam of juist te snel.
Jaarlijks vallen hierdoor tientallen doden en honderden ernstig gewonden.

Tips voor veiliger autorijden
Anticiperen is vooruitzien en goed opletten kan ongelukken voorkomen.
Niet bellen in de auto. Is het toch noodzakelijk, gebruik dan een handsfree-set. Stel navigatieapparatuur in voor u de auto start.
Komt u in een file terecht zet dan even de alarmverlichting aan om achter u rijdende automobilisten te waarschuwen.
Let goed op de maximumsnelheid, ook al razen andere auto's u voorbij.
Blijf niet onnodig links rijden!
Gebruik uw richtingaanwijzers, ook op rotondes.
Zorg dat autoruiten schoon zijn en dat u goed zicht heeft.
Controleer voor u in de auto stapt de verlichting.
Geen alcohol in het verkeer.
Het is een open deur, maar een veiligheidsgordel is verplicht en kan uw leven redden!
Kleine kinderen moeten altijd in een autozitje. Vervoer baby's altijd tegen de rijrichting in.
Houd voldoende afstand op uw voorganger.
Probeer niet te gaan 'staren' maar blijf actief en alert en kijk geregeld in de achteruitkijk- en zijspiegels.
Aanrijdingen bij verkeerslichten komen vaak voor. Houd bij een stoplicht de voet op de rem. Wordt u van achter aangereden dan schiet de auto in ieder geval niet het kruispunt op.
Raakt u te water doe dan de verlichting aan, maak de gordel(s) los, open een zijraam en verlaat de auto.
Zet bij pech de auto zover mogelijk in de berm/tegen de vangrail aan. Wacht niet in de auto, ook niet als het slecht weer is, maar ga in de berm of achter de vangrail staan.
Winterbanden zijn geen overbodige luxe.
Draag een zonnebril, zeker als de zon laag staat.
Maak een auto helemaal sneeuwvrij, ook de lampen en het dak.
Test geregeld uw kennis van verkeersregels. Er verandert geregeld wel iets!

Verkeersveiliger op de fiets en te voet
Fietsen op een elektrische fiets gaat beduidend sneller. Dat is zeker iets om rekening mee te houden bij het anticiperen op verkeerssituaties.
Vermijd het gebruik van mobiele apparatuur tijdens het fietsen.
Zorg voor goede verlichting en zorg dat fietslicht en reflectoren niet worden afgedekt door bijvoorbeeld (fiets)tassen, bagage, lange jassen etc.)
Ga uitgerust op pad.
Ken de verkeersregels en pas ze toe.
Draag, al is dit niet verplicht, ook op een snorfiets een helm.
Bent u te voet, kies bij voorkeur een route met straatverlichting om beter te zien en gezien te worden.
In het donker kunnen kuilen, obstakels, putten en andere dingen minder opvallen.
Draag contrasterende (felgekleurde of lichte) kleding. In het donker valt u beter op met reflecterende strips op uw kleding of een reflecterend jasje aan. Op donkere wegen of paden is het ook aan te raden een lampje om de arm te dragen (wit/rood).
Loop op de stoep. Is die er niet, loop niet midden op de rijbaan en ga de berm in bij tegenliggers.

Rijbewijskeuring voor oudere automobilisten: de stand van zaken

De rijbewijskeuring van ouderen is sinds vorig jaar pas nodig vanaf 75 jaar.
Voorheen was dat vanaf 70 jaar. Rijbewijzen voor bestuurders tussen de 60 en 70 jaar zijn ook langer geldig: tien jaar voor bestuurders tot 65 jaar.

Van 65 tot 70 jaar is het nieuwe rijbewijs geldig tot 75 jaar.
Na uw 70ste is het vijf jaar geldig. Velen vinden de verplichte keuring op grond van leeftijd onrechtvaardig.
De minister moet nog met een voorstel komen voor een rechtvaardiger systeem.



Regels rijbewijs B en A op een rij
Tot 60 jaar: een rijbewijs verlengd voor uw 60e is 10 jaar geldig; medische keuring is niet nodig.
60-65 jaar: bij verlenging is dit rijbewijs 10 jaar geldig; medische keuring is niet nodig.
65-70 jaar: het nieuwe rijbewijs is geldig tot 75 jaar; medische keuring is niet nodig.
70-75 jaar: het verlengde rijbewijs is 5 jaar geldig; medische keuring is nodig als uw oude rijbewijs verloopt op of na uw 75ste verjaardag.
75 jaar of ouder: het rijbewijs is 5 jaar geldig; medische keuring is verplicht.

Keuringscheck
Om te voorkomen dat oudere automobilisten onnodig op kosten worden gejaagd of tijdelijk zonder rijbewijs komen te zitten, heeft Regelzorg de keuringscheck ontwikkeld. Na het invullen van een aantal gegevens, weet u of u het keuringsformulier (de Eigen verklaring) aan moet schaffen.

Stappen bij 75 jaar of ouder
1. Vul een Eigen verklaring in
2. Ga met uw Eigen verklaring naar een arts
3. Stuur uw Eigen verklaring op naar het CBR
4. Als het nodig is, verwijst het CBR u naar een medisch specialist
5. Als het nodig is, verwijst het CBR u door voor een rijtest

Eigen verklaring
Om ook na uw 75e te mogen blijven rijden, moet u in het belang van de verkeersveiligheid 'rijgeschikt' zijn.
Oftewel: volgens wettelijke regels geestelijk en lichamelijk in staat om te rijden.
Dat betekent dat u bij iedere rijbewijsverlenging gekeurd moet worden.
Om uw rijbewijs te vernieuwen, moet uw rijgeschiktheid worden beoordeeld.
Daartoe stelt het CBR u via het formulier 'Eigen verklaring met geneeskundig verslag (75+)' een aantal vragen over uw gezondheid.

Koop online of bij gemeente
U kunt op Mijn CBR een Eigen verklaring kopen en invullen, of koop bij uw gemeente een Eigen verklaring op papier als het online niet lukt.
Bij de meeste gemeentes is dit mogelijk.
Bel voor meer informatie met telefoonnummer 1400 of ga naar www.rijksoverheid.nl.



Met eigen verklaring naar arts
Een deel van de Eigen verklaring kunt u zelf invullen, een ander deel vult een arts in.
Maak dus ook een afspraak voor een rijbewijskeuring bij een arts.
Neem uw ingevulde Eigen verklaring en uw identiteitsbewijs mee.
De arts vult het artsendeel van de Eigen verklaring aan.
Daartoe onderzoekt hij uw algemene lichamelijke en geestelijke gezondheid.
Zo controleert hij bijvoorbeeld uw bloeddruk, onderzoekt uw ogen en stelt u diverse vragen.

Welke arts?
Welke arts u kiest, mag u zelf bepalen.
Iedere arts kan een rijbewijskeuring doen, maar de eigen huisarts doet dat vaak niet vanwege de vertrouwensrelatie die hij met u heeft.
De ouderenbond ANBO heeft met andere organisaties een landelijk netwerk van officieel geregistreerde keuringsartsen opgezet.
Meer informatie over rijbewijskeuringen en een lijst van keuringsartsen per provincie (PDF, 77 pagina's) vindt u hier.



Medische aandoening
Is uw rijbewijs korter dan 10 jaar geldig vanwege een medische aandoening of medicijngebruik?
Dan is en blijft de rijbewijskeuring bij verlenging verplicht.
Als u onder behandeling bent van een specialist voor een gezondheidsprobleem, dan is het goed mogelijk dat het CBR een rapport van een specialist nodig heeft.
Dat rapport stuurt u direct met uw Eigen verklaring mee naar het CBR.

Behandelend specialist
In veel gevallen mag uw eigen behandelend specialist dit tegenwoordig verzorgen.
Mensen met nierschade, ICD, slaapproblemen, spierziekten, neurologische en visuele aandoeningen en bepaalde vormen van dementie, mogen het door hun eigen behandelaar laten opstellen.
De regel is: bij aandoeningen waarbij een behandelaar feitelijke informatie aan het CBR kan verstrekken, is er is geen tweede, onafhankelijke arts meer nodig.
Meer leest u hier..



Rijtest
Bij bepaalde gezondheidsproblemen of beperkingen kan het zijn dat het CBR u doorverwijst voor een rijtest.
Het CBR bepaalt dit op basis van uw Eigen verklaring en informatie van de medisch specialist.
De rijtest is bedoeld om in de praktijk te beoordelen of u op een veilige en verantwoorde manier aan het verkeer kan deelnemen.
Als in uw situatie een rijtest nodig is, stuurt het CBR u hiervoor een oproep.

Doe tijdig uw aanvraag
Het CBR heeft dus uw Eigen verklaring nodig om uw rijgeschiktheid te kunnen beoordelen.
Het CBR beoordeelt of de gemeente een rijbewijs mag afgeven.
Heeft u de Eigen verklaring ingevuld en opgestuurd, dan kan de beoordeling van uw rijgeschiktheid soms wel vier maanden duren.
Doe daarom tijdig uw aanvraag voor rijbewijsverlenging.
Op uw rijbewijs staat per categorie wanneer deze verloopt en daarnaast stuurt de RDW u tijdig een herinneringsbrief.

Vergoed de zorgverzekering?
Mogelijk wordt uw verplichte rijbewijskeuring (deels) vergoed door uw zorgverzekeraar.
Informeer naar de mogelijkheden bij uw zorgverzekering of tussenpersoon, of kijk in de voorwaarden.
U heeft een kwitantie nodig om in te dienen bij uw zorgverzekeraar.

Terug naar boven